W interwencji z 30 marca br., Fundacja podnosiła m.in., że prowadzenie kształcenia na odległość w obecnej formie może potencjalnie skutkować wytworzeniem systemu, który dyskryminuje osoby znajdujące się w gorszej sytuacji ekonomicznej i prowadzi do dalszego rozwarstwienia społecznego.
Zdaniem HFPC, władze publiczne powinny rozważyć podjęcie alternatywnych działań nakierowanych na niwelowanie dyskryminacyjnych skutków braku dostępu do edukacji z przyczyn organizacyjnych.
Otrzymaliśmy odpowiedź, w której MEN zapewnia, że stara się zapewnić oczekiwane wsparcie uczniom i nauczycielom, aby proces edukacji trwał nieprzerwanie i – pomimo obiektywnych trudności – rok szkolny mógł się zakończyć w ustalonym terminie, nie naruszając uczniom terminu rozpoczęcia wakacji.
W skierowanym 30 marca piśmie do Ministra Edukacji, przedstawiciele Fundacji Helsińskiej podkreślali, że zdają sobie sprawę z nadzwyczajnych okoliczności towarzyszących pandemii wirusa SARS-CoV-2 i dostrzegają także starania podejmowane przez MEN m.in. w postaci nowelizacji rozporządzenia w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem.
HFPC w szczególny sposób podkreśla konstytucyjne prawo do nauki, a przede wszystkim podmiotowe prawo do równego dostępu do nauki wyrażone w art. 70 ust. 4 Konstytucji RP, zgodnie z którym „Władze publiczne zapewniają obywatelom powszechny i równy dostęp do wykształcenia”.
Helsińska Fundacja Praw Człowieka podtrzymuje, że wielu polskich uczniów nie ma możliwości uczestniczenia w prowadzonych zdalnie zajęciach szkolnych lub jest to dla nich znacznie utrudnione, wyłącznie z powodu ograniczeń techniczno-organizacyjnych. Według danych Dyrektora Biura Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej Oświaty, obecnie wykluczonych cyfrowo jest 13% polskich uczniów. Dlatego przedstawiciele HFPC po raz kolejny zwracają się z pytaniem do MEN, czy w przypadku stwierdzenia braku możliwości zagwarantowania powszechnego i równego dostępu do wykształcenia, Minister rozważa możliwość podjęcia dodatkowych działaniach.