Ponowna interwencja HFPC skierowana do Ministra Edukacji ws. równego dostępu do metod zdalnego nauczania 

28.04.2020
Ponowna interwencja HFPC skierowana do Ministra Edukacji ws. równego dostępu do metod zdalnego nauczania
Helsińska Fundacja Praw Człowieka ponownie zwróciła się z pytaniem do Ministra Edukacji w temacie zdalnego nauczania w trakcie epidemii koronawirusa.

W interwencji z 30 marca br., Fundacja podnosiła m.in., że prowadzenie kształcenia na odległość w obecnej formie może potencjalnie skutkować wytworzeniem systemu, który dyskryminuje osoby znajdujące się w gorszej sytuacji ekonomicznej i prowadzi do dalszego rozwarstwienia społecznego.

Zdaniem HFPC, władze publiczne powinny rozważyć podjęcie alternatywnych działań nakierowanych na niwelowanie dyskryminacyjnych skutków braku dostępu do edukacji z przyczyn organizacyjnych.

Otrzymaliśmy odpowiedź, w której MEN zapewnia, że stara się zapewnić oczekiwane wsparcie uczniom i nauczycielom, aby proces edukacji trwał nieprzerwanie i – pomimo obiektywnych trudności – rok szkolny mógł się zakończyć w ustalonym terminie, nie naruszając uczniom terminu rozpoczęcia wakacji.

W skierowanym 30 marca piśmie do Ministra Edukacji, przedstawiciele Fundacji Helsińskiej podkreślali, że zdają sobie sprawę z nadzwyczajnych okoliczności towarzyszących pandemii wirusa SARS-CoV-2 i dostrzegają także starania podejmowane przez MEN m.in. w postaci nowelizacji rozporządzenia w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem.

HFPC w szczególny sposób podkreśla konstytucyjne prawo do nauki, a przede wszystkim podmiotowe prawo do równego dostępu do nauki wyrażone w art. 70 ust. 4 Konstytucji RP, zgodnie z którym „Władze publiczne zapewniają obywatelom powszechny i równy dostęp do wykształcenia”.

Helsińska Fundacja Praw Człowieka podtrzymuje, że wielu polskich uczniów nie ma możliwości uczestniczenia w prowadzonych zdalnie zajęciach szkolnych lub jest to dla nich znacznie utrudnione, wyłącznie z powodu ograniczeń techniczno-organizacyjnych. Według danych Dyrektora Biura Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej Oświaty, obecnie wykluczonych cyfrowo jest 13% polskich uczniów. Dlatego przedstawiciele HFPC po raz kolejny zwracają się z pytaniem do MEN, czy w przypadku stwierdzenia braku możliwości zagwarantowania powszechnego i równego dostępu do wykształcenia, Minister rozważa możliwość podjęcia dodatkowych działaniach.